zondag 5 augustus 2012

Kleurenleer voor quilters, deel 1

Om te beginnen: deze cursus heb ik oorspronkelijk geschreven voor quilters. Dat betekent niet dan andere handwerksters niets aan de kleurentheorieën hebben.

Spelen met kleuren en stoffen

Welke quilter gaat niet graag naar een quiltwinkel? Al die kleurige rollen stof zorgen voor allerlei ideeën voor nieuwe quilts en jeukende handen. Stof kiezen voor je nieuwe quilt is een van de leukste en misschien ook wel moeilijkste stappen in het quiltproces. Veel quilters vinden het lastig om de juiste kleurcombinatie te kiezen. 'Welke kleur past het beste bij de quilt die ik in mijn hoofd heb, welke combinatie kan ik maken, passen deze kleuren wel bij elkaar, wordt het niet te saai of juist te bont.....?' Zo zit de quilter vol vragen.

Regels voor kleurgebruik zijn er niet. Kijk maar naar de mode. Hoe vaak gebeurt het niet dat er een nieuw seizoen aanbreekt en de winkels ineens volhangen met kleurcombinaties waar we zelf niet op gekomen zouden zijn of die we misschien helemaal niet mooi vinden.

Gelukkig zijn er wel theorieën over kleur, er zijn richtlijnen die we als hulpmiddel kunnen gebruiken bij de keuze van kleuren voor quilts.

In deze cursus komen een aantal eenvoudige 'formules' voor het maken van harmonieuze kleurcombinaties aan de orde. Er zijn een heleboel verschillende 'kleurharmonieën'. Voor alle combinaties maken we steeds gebruik van de kleurencirkel.

Heb je van nature een goed kleurgevoel, vertrouw daar dan zeker op. Heb je dat gevoel niet, probeer dan eens of je met deze informatie uit de voeten kunt.

Wat is de kleurencirkel?

De kleurencirkel die we hier gebruiken bestaat uit 12 verschillende kleuren. 
Hoe is de cirkel opgebouw, welke kleuren zitten erin?

Eerst zijn er de primaire kleuren: Rood, geel en blauw.
Als je de primaire kleuren mengt, ontstaan de secundaire kleuren.
  • Geel met blauw maakt groen
  • Blauw met rood maakt paars
  • Rood met geel maakt oranje

Meng je nu de primaire kleuren met de secundaire kleuren, dan ontstaan de tertiaire kleuren.
  • Geel met groen maakt geel-groen
  • Geel met oranje maakt oranje-geel
  • Rood met oranje maakt oranje-rood
  • Rood met paars maakt rood-paars
  • Blauw met paars maakt blauw-paars
  • Blauw met groen maakt blauw-groen


Nu zijn dit alleen maar heldere kleuren. Hoe zit het dan met donkere kleuren of pasteltinten?
Meng je een heldere kleur met wit, dan wordt de kleur lichter en krijg je pastelkleuren ofwel pasteltinten.
Meng je heldere kleuren echter met zwart, dan krijg je een donkerdere schakering van de kleur. 
Je kunt de kleur ook nog mengen met grijs, dat maakt de kleuren minder fel en hard, het worden meer schaduwkleuren

Daarnaast is de kleurwaarde nog van belang. Met kleurwaarde wordt aangegeven of een kleur licht of donker is. Veelal worden stoffen voor een quilt verdeeld in drie kleurwaarden: licht, middel en donker

Hieronder een kleurencirkel met verschillende tinten en schakeringen.
Als je de kleurencirkel van stofjes maakt, kan het er zo uitzien:

Effen stoffen, heldere kleuren

Bedrukte stoffen, heldere kleuren


Donkere kleurschakeringen, effen stoffen


Vergrijsde pasteltinten, effen stoffen



De volgende les gaan we de eerste stappen zetten in het maken van kleurcombinaties.

Heb je vragen of suggesties? Laat het me weten.



6 opmerkingen:

Anoniem zei

Altijd handig zo'n kleuren schema, alhoewel ik meer op gevoel werk met lapjes en draadjes...
fijne dag Marjolein

Marloeskreatief zei

vindt het altijd erg leuk die kleurcirkels, maar ook ik ga op mijn gevoel af en combineer dan ook soms dingen die een ander niet zou doen ,maar leuk idee om er wat overte schrijven ,gr marloeskreatief

Marian zei

Ik ben een beginneling, ben aan m'n eerste patchwork bezig en hoop dat het ooit een quilt wordt. Inmiddels is het al te groot voor een kussenovertrek :-)
Dus ik vind je cursus zeer interessant.

bommelmien zei

De kleurenleer is heel belangrijk in de textiele wereld. Je hebt het heel mooi en duidelijk weer gegeven. Veel handwerksters gaan op het gevoel af. Van quilten heb ik geen verstand, maar ik vind het heel mooi om te zien. Je kunt niet alles....... Ik ga je blog volgen en groeten van Willemien.

Annet zei

Dank je wel! Kleuren kiezen van quilt- of borduurwerk blijft bij mij een tijdrovend karwei. Ik ga je volgen, je staat in m'n Google reader.

Vlijtige Handjes zei

Hier ben ik heel blij mee. Dit is het punt waar ik toch altijd onzeker bij blijf. Dat gaat nu goed komen.