vrijdag 14 september 2012

KLeurenleer 7

Vandaag de laatste les over complementaire kleurencombinaties.

Hoofdkleur met drie tegenoverliggende kleuren

In deze kleurencombinatie kies je een hoofdkleur en vervolgens een complementaire kleur. Dan neem je de kleuren aan weerszijden van de complementaire kleur erbij.
Het resultaat van deze keus is vaak een ongewone kleurcombinatie, maar vormt wel een harmonieus geheel.
Het samenstellen van deze combinatie lijkt op het samenstellen van een analoge kleurencombinatie met een accent, zoals in les 3. Alleen gebruik je in dat geval de naast elkaar gelegen kleuren als hoofdkleur, hier juist de ene kleur aan de andere kant van de cirkel. 
In dit blok zie je de complementaire kleurencombinatie met groen als hoofdkleur en de drie tegenoverliggende kleuren zijn roodpaars, rood en oranjerood. 

Hoofdkleur met gesplitste complementaire kleuren

De gesplitste complementaire harmonie

Dit is een leuke variant van het complementaire kleurenschema. In plaats van de complementaire kleur, kies je nu de kleuren die aan weerszijden van de complementaire kleur liggen.
Waarschijnlijk is dit niet een combinatie waar je in eerste instantie voor zou kiezen, maar als je wat experimenteert met deze kleurencombinatie, zul je zien hoe veelzijdig deze is. Omdat de directe complementaire kleur wordt overgeslagen, wordt het geheel iets subtieler. Gebruik één van de kleuren als hoofdkleur, de andere twee als accentkleur.

Vierkant

De Harmonische vierklank

Dit is de laatste combinatie van tegenover elkaar liggende kleuren. Om de kleuren te selecteren in je kleurenwiel maak je als het ware een vierkant binnen de cirkel. Je slaat steeds twee kleuren over, zo krijg je vier tegenover elkaar liggende kleuren.
Twee paren complementaire kleuren vullen elkaar perfect aan. Daardoor vormt deze kleurencombinatie een harmonieus en kleurrijk geheel. Alle primaire kleuren zijn vertegenwoordigd.
Dit is een goede combinatie voor een kleurige samplerquilt.
Omdat er 12 kleuren in de kleurencirkel zitten, zijn er van deze combinatie drie varianten mogelijk:
  • geel, blauwgroen, paars en oranjerood
  • oranjegeel, groen, blauwpaars en rood
  • geelgroen, blauw, roodpaars en oranje
In dit blok zijn twee paren tegenover elkaar liggende kleuren gebruikt: Oranjegeel, groen, blauwpaars en rood.

De volgende keer gaan we het hebben over gesplitste kleurencombinaties.

Fijn weekend!







5 opmerkingen:

Marloeskreatief zei

Grappig zie combinaties die ik maak bij het nieuwe quilt voor mijn zus, kleuren die men vaak niet samen durft te doen ,maar juist erg mooi is in mijn ogen maar je moet wel een beetje durven fijne avond Gr. Marloeskreatief,p.s. Al met de cursus begonnen !!!

Anoniem zei

Ik heb nooit geweten dat er zoveel schema's zijn , ik werk meer op gevoel, maar dit zal toch voor vele een mooie manier zijn om een patroon uit te werken .
fijn weekend.....

Elizabeth zei

Ik heb nu al je afleveringen over kleur gelezen en wil je super bedanken! Ik ga ze allemaal uitprinten in kleur en ik doe de papieren versie in mijn patchworkmap..

Fijne zondag, groetjes van Elizabeth

Annet zei

Ook dit is weer helemaal nieuw voor mij. Dank je wel! Ik hoop binnenkort tijd vrij te maken om hiermee collages te maken in mijn journal.

Anoniem zei

Roland Fickes the historical past. Most likely purely douse using engine oil discolorations along with
ones golf cart fortunately assist in preventing newbie unsightly stains after having to conform.
If you're thinking, "I must make a suggestion to this article since i require ,Inch the probability is it may impression cunning.

Feel free to surf to my web site :: chefmate toaster oven reviews