zondag 7 oktober 2012

Update hardangerproject en eerste cursusdag

Hardanger SAL
Het is al wéken geleden dat ik iets heb laten zien van mijn Hardanger SAL project. En dat is niet voor niets, want ik schiet voor geen sikkepit op met dit 'ding'. Het is mijn eerste hardanger borduurwerk. De steken zijn op zich helemaal niet moeilijk, maar ik blijf maar uithalen omdat het met tellen steeds niet goed gaat. Dat probleem wordt veroorzaakt door twee dingen: Het linnen is nogal fijn, waardoor ik het niet super goed kan zien, zelfs niet onder de loeplamp en het patroon wordt diagonaal op de stof geborduurd.... dat maakt het extra lastig, tenminste, voor mij wel. Ik loop inmiddels al 3 afleveringen achter.
Nou is er op zich een eenvoudige oplossing om het tellen makkelijker te maken: rasterlijnen op de stof zetten. Eigenlijk ben ik daar te lui voor, hihi. Het is zo zinloos, nu draden borduren en die er straks weer uittrekken. Maar blijkbaar lukt het helemaal niet zonder, dus ben ik daar nu maar mee begonnen. Maar het is zo saai ☺ Ach, als het nou maar helpt....
Cursus
Gisteren was de eerste cursusdag van de 2-jarige voortgezette opleiding handwerken op Hogeschool Helicon in Zeist. Ik vond het best spannend, zo'n eerste dag. Gelukkig viel het mee. Leuke medecursisten en twee leuke leraressen.... dat zullen twee boeiende jaren worden. Gisteren waren we nog veel bezig met het hoe en wat van de cursus. Ook een flinke portie theorie, ja, dat zal er gedurende de hele cursus bij blijven komen, denk ik. 
Slechts het laatste half uurtje zijn we praktisch bezig geweest, met vilten. Dat had ik nog nooit gedaan, dus voor mij heel leuk om iets nieuws te leren.
We beginnen simpel met balletjes vilten. Als voorbeeld werd aangegeven dat je er een spin van zou kunnen maken. Maar eigenlijk vind ik het leuker om zelf wat te bedenken. Daar ga ik dus nog even op broeden. Over twee weken de volgende les, dus ik heb nog even.

365 dagen project
Tja, dat project gaat niet heel hard, maar het lukt nog steeds om elke dag minstens een half uurtje bezig te zijn. Zodra er weer wat klaar is, volgt er weer een foto.

Geniet nog even van het mooie weer! Fijne zondag nog.




8 opmerkingen:

Anoniem zei

wat een lief klein balletjes zeg, dat vilten is voor mij ook hocus pocus dus erg kanp evenals je hardangar werk, zie er enorm mooi al uit

lieve groet jenneke

Marloeskreatief zei

Ben benieuwd wat je van het vilt gaat maken ,en dat hardanger lijkt me niet simpel even door bijten hè ,hi. Hi Gr. Marloeskreatief

Anoniem zei

Ja soms zijn dingen ook best wel moeilijk en duurt het even voor je er wat handiger in wordt, maar dat je hardanger mooi gaat worden zie ik nu al ;o) en leuk zo'n vilten balletje...ik wens je heel veel studie plezier toe ...fijne zondagavond!

bommelmien zei

Fijn dat je het leuk vond op je cursus. Ja, theorie hoort er bij en ik denk dat er steeds meer praktische opdrachten uit rollen. Heel positief dat je liever zelf iets bedenkt, niet iedereen kan dat. Ik heb ook wel balletjes gemaakt en dat samen met mijn kleinzoon die hier iedere donderdag komt. Mijn handen zijn er niet zo geschikt voor...
Het Hardanger borduren ziet er best goed uit en je loopt dus direct tegen de 'moeilijkheid' aan. Je oplossing is goed en ook hier geldt: ieder steekje is er weer één. Als je ze maar niet uit hoeft te halen tenminste........ Probeer er toch positief aan te werken, anders komt het op de hoop 'niet af' en dan in het 365 dagen project........
Ik heb vandaag ook iets klaar gemaakt. Vind mijzelf best flink. Ik zal je verklappen dat ik meer dan 20 jaar geleden het materiaal al had... Succes met al je handwerken en tot een volgende keer. Groeten van Willemien.

Esther zei

Je hardangar werk is nu al Prachtig, ik ben benieuwd wat je met het vilten balletje gaat doen, ik was een paar jaar geleden dol van vilten, ik ga het toch maar weer eens oppakken, bedankt voor je leuke berichtje op mijn blog. Groetjes Esther.

Berkeboom zei

Ik vind je hardangar-project nu al heel mooi. En ben benieuwd wat je met het vilten gaat maken. Groetjes Gré

Annet zei

Je hardangar ziet er nu al mooi uit. Het tellen van draden heeft mij ervan weerhouden om het uit te proberen. Ik ben benieuwd wat je met het vilt gaat doen. Groetjes, Annet

marion zei

goed hoor , elke dag een half uurtje. Wat een stap zo'n opleiding. Heb je er een bepaald plan mee?