Ik vertelde in een eerder logje al over de opdrachten die wij krijgen om da-modellen te maken van verschillende onderwerpen. Deze keer was het onderwerp 'de eerste klas' (=groep 3). In de eerste klas op de Vrije school leren kinderen breien.
Ook deze keer kwamen er weer hele verschillende projecten uit de bus rollen. Gisteren heeft de helft van de groep haar da-model gepresenteerd. Uiteraard heb ik weer foto's gemaakt. Natuurlijk heb ik iedereen gevraagd of ze het goed vinden. Op Titia na heeft geen van mijn medecursisten een blog, daarom vinden ze het leuk dat het op dit blog komt.
Helene begint met een paar lessen wolverkenning. Daarvoor heeft ze deze kist gemaakt met allerlei verschillende vormen van wol, foto's van schapen, enz. Ook heeft ze verschillende kleine schaapjes van wol gemaakt.
Inge ging aan de slag met een vierkant gebreid lapje en maakte er zeehondjes van. IJsschotsen van piepschuim maken er een prachtig geheel van. Toen ze later op ging googelen, ontdekte ze dat op internet ook het patroon te vinden is. Ik ging kijken en wat blijkt, dat patroon staat op het blog van Catherine.
In het echt zijn ze trouwens wel veel leuker dan hier op de foto tot uitdrukking komt.
Dini maakte weer iets heel anders van een vierkant gebreid lapje: een vlinder. De ketting is gebreid met één steek en daarna vervilt. Het rupsje bestaat uit 3 steken en daar zit een chenilledraadje in voor de stevigheid. Alles is met kralen versierd.
Volgens mij zijn deze popjes van Janny, maar dat weet ik niet meer helemaal zeker, dat vraag ik nog even na.
Mirjam was helemaal in de Sinterklaasstemming en maakte en cadeauzakje waarbij ze het gesponnen draadje van de vorige les bij gebruikte als sluiting.
Volgende week is de andere helft van de groep aan de beurt. Ik ben weer heel benieuwd!
Om kinderen te leren breien, worden tegenwoordig zoveel leuke dingen verzonnen, heel anders dan de saaie pannenlappen die wij vroeger op school moesten breien. Het mag nog een wonder heten dat we breien nog steeds leuk vinden :-)
We zijn natuurlijk ook weer met theorie aan de gang gegaan. Dit keer hebben we het over de temperamenten gehad, de eerste twee van de vier die Steiner heeft beschreven. Een van onze docenten heeft naar aanleiding van die temperamenten eens antroposofische poppen gemaakt. Kijk eens hoe leuk!
Behalve met theorie zijn we ook altijd met onze handen bezig. Deze keer kregen we een blanco vel papier en konden we krijtjes en/of verf gebruiken. Er was geen opdracht van wat we moesten maken. Daar zit je dan, met het lege vel. Wat ga je doen? Ook hier komen weer hele verschillende dingen tevoorschijn.
Ik heb een collage gemaakt van foto's hiervan.
Aan het einde van de les hebben we nog iets gemaakt, daarvan ben ik vergeten een foto te maken, die komt nog.
Nu ga ik alvast broeden op een idee voor de volgende opdracht, een da-model temperamenten. Dat hoeven we in januari pas in te leveren, dus hebben we wat tijd om weer leuke dingen te verzinnen.
12 opmerkingen:
Lijkt me heel inspirerend !
Het enthousiasme spat van je bericht af, super leuk!
Er zijn weer leuke dingen gemaakt en je mag ook weer allerlei leuks maken; veel plezier! :-)
een da model permanenten hocus pocus voor mij ben nu al benieuwd erna.....wat een prachtige dingen maken jullie allemaal zeg, allemaal anders en allemaal mooi om te zien erg leerzaam
lieve groet jenneke
wat een leuke cursus doe jij!! en wat een mooie dingen worden er gefabriceerd!
groetjes Ida
Wat een leuke spullrtjes hebben jullie gemaakt, groetjes Esther.
Heel erg leuk allemaal en het enthousiasme is noog steeds groot. Lekker denken, laat het maar even sudderen en dan komt er wel een idee. Groeten van Willemien.
Dat lijkt me echt wel een hele toffe cursus die jij volgt, heel inspirerend! Ook voor ons andere bloggers. Bedankt om te delen Paula!
Groetjes, rita.
Het ziet er allemaal zo leuk uit, volgens mij hebben jullie er allemaal veel plezier in!
Wat leuk allemaal ,stimuleert ook tot maken van dingen zo met elkaar Gr. Marloeskreatief
leuk zeg om alle resultaten zo te zien en wat je erover vertelt. t lijkt mij echt een superleuke en boeiende cursus!! Groetjes, Petra
leuk al die breidingetjes, veel leuker als onze kinderen kregen........
Wat grappig dat er voor het zeehondje voor de breiles werd gekozen. Het is op een paar andere scholen ook al gebruikt bij de breiles. Ik heb ook deze keer weer met plezier je verslag gelezen. Groetjes, Catherine.
Een reactie posten