zondag 3 februari 2013

Vormtekenen en mandala's

Tijdens de cursusdag van vorige week hebben we het gehad over vormtekenen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is leuk!!! En ik blijk het al vaker te doen want zentangels maken is eigenlijk ook vormtekenen en dit ook:

Deze heb ik eens gemaakt naar een voorbeeld uit het boekje 'Mandala's tekenen voor beginners' van Beika Kruid. Echt nagetekend, dus er zit niets van mezelf bij, behalve de kleurtjes, haha.

Tijdens de les hadden we het dus over vormtekenen voor en door kinderen. Op de Vrije school doen ze dat in elk van de 6 klassen. In klas 1 (groep 3) beginnen ze met het tekenen van rechten en krommen. En dat wordt uitgebouwd tot en met klas 6. 
Dit soort vormen leren kinderen in de eerste klas dus tekenen. Alle vormen worden uit de vrije hand getekend. Pas in de zesde klas gaan ze aan de slag met passers en dergelijke, dan komt de geometrie om de hoek kijken.   

Ik zou willen dat ik dat vak vroeger op school ook had gehad. Misschien had ik dan nu beter kunnen tekenen en had ik me er niet zo onhandig mee gevoeld. Want tja, nu blijft het vooral bij natekenen dus. 

Toen ik vanmorgen mijn schetsblok opzocht om wat vormpjes te gaan oefenen, kwam ik nog een half afgemaakte mandala tegen, ook uit het boekje van Beika Kruid. Die heb ik verder ingekleurd en wat denk je, daar werd ik toch relaxt van heerlijk!

Zo, en dan kruip ik nu lekker op de bank met een haakwerkje. Ik wil nog één werkstukje maken voor mijn da-model voor de tweede klas. 

Een fijne avond nog en veel handwerkplezier!




11 opmerkingen:

Amarins zei

Wat ziet dit er prachtig uit, heerlijk dat inkleuren, dat lijkt me inderdaad ook erg relaxed. Super gedaan. Fijne avond, liefs, Amarins

Angélique zei

Heerlijk hè, dat kleuren :-) Ik kan er ook zo van genieten, neem er alleen te weinig de tijd voor, zou het vaker moeten doen. Voor mij is tekenen ook niet weggelegd. Ik vind je mandala's er erg relaxed uitzien, heel mooi!
Veel haakplezier!

Anoniem zei

owww mooi om naar te kijken zeg ♥

haak ze meis
lieve groet jenneke

Marian zei

Ze zien er leuk uit, de geometrie van nu heette vroeger, volgens mij dan, meetkunde, daar had je een gradenboog en geo-driehoeken bij nodig, was een onderdeel van wiskunde, dat heb ik in een heel ver verleden gehad. Maar nooit aan gedacht dat je er ook leuk mee kon tekenen, ja ooit heb ik wel eens een tapijtje voor in het poppenhuis gemaakt met een kompasroos, toch maar weer eens aan de gang gaan ermee. :-)

Marloeskreatief zei

Ja dat is een goede relax manier ,leuk hoor die kleuren je hebt het er maar druk mee gr marloeskreatief

zenuwpees zei

heel mooi proficiat groetjes Marie-Claire

Hobbyrita zei

Wat een mooie mandal's Paula, jij kan er echt wel wat van hoor! En zo mooi ingekleurd. Dat is aan mij niet besteedt, tekenen...
Nog veel haakplezier!
Groetjes, rita.

marion zei

tekenen is ook genieten en die kunst beheers je heel goed.......niet te streng voor jezelf

quilting Jeannet zei

Via via kom ik zomaar op je blog, wat een feest van herkenning....vormtekenen, jaren gedaan, en ook mandala,s en zentangels. wat ben je voor leuke opleiding bezig in Zeist? Vast iets antroposofisch....

Annet zei

Mooi mandala's! Tekenen is aan mij ook niet besteed, maar zentangles natuurlijk wel, dat hoeft nooit zo precies. Ben benieuwd naar je haakwerkje. groetjes,
Annet

Elizabeth zei

We hebben op school sinds een aantal jaren een nieuwe schrijfmethode, die ook elementen heeft zoals je hierboven laat zien. Het gaat daarbij om de hele kleine vingerbewegingen. Alleen het kijken naar en het volgen van de vormtekeningen vind ik al rustgevend!