zondag 31 maart 2013

Alweer de tiende cursusdag

Weet je dat ik het me nauwelijks kan voorstellen, maar we hadden gisteren alweer de 10e cursusdag. En het is weer een dag vol inspiratie geworden. Héél veel foto's heb ik gemaakt, ik zal ze verdelen over een paar berichtjes. Vandaag de foto's van het thema van gisteren.

Toen we het leslokaal binnenkwamen, lag er alweer vanalles klaar. Wol geverfd met natuurlijke materialen.
Boeken.


Gebreide voorbeelden.
Dus je kunt wel raden wat we gingen doen...... Juist, wolverven. Nu heb ik dat nog nooit gedaan, dus ik was reuze benieuwd. Voor iedereen lagen er strengen ongeverfde wol klaar. De docenten hadden een deel van die strengen vooraf gebeitst met aluin en wijnsteenzuur. Dat heeft invloed op de uiteindelijke kleuren.

We hebben allemaal de afgelopen winter uienschillen opgespaard. Die gingen in een pan die al klaarstond. Daarbij de helft van onze wolstrengen. En dan krijg je dus een soort wolsoep ;-).
De andere strengen gingen in een pan met meekrap. En dat ziet er zo uit:
De hele handel moest lekker een uurtje pruttelen. In die tijd gingen wij met de theorie aan de gang. En toen kwam het spannende moment.... hoe ziet de wol er nu uit?
Dat werd dus uit de pan vissen.
Afspoelen met water.
En nog een poosje in een emmer water laten staan.
Vervolgens laten uitdruipen.
En aan het einde van de les hebben we allemaal 6 verschillende strengetjes wol mee naar huis genomen. Thuis te drogen gehangen. Ik vind de kleuren schitterend!
Nu nog een breiproject ervoor bedenken.

Mijn eerste kennismaking met plantaardig wolverven smaakt zeker naar meer. Oef, weer iets erbij wat ik graag wil doen. Wie heeft voor mij het adres van een winkeltje waar ze tijd verkopen???? 
In het volgende berichtje zal ik laten zien wat mijn medecursisten allemaal voor mooie werkstukken bedacht en gemaakt hebben voor de opdracht kleur. Als je dat ziet, dan wil je vast met mij mee naar dat winkeltje om extra tijd te kopen ☺☺.

Nog hele fijne Paasdagen.












13 opmerkingen:

Annelies zei

Inderdaad prachtige kleuren.
Fijne Paasdagen.

Marian zei

Prachtige kleuren zijn het geworden. Ik heb hier nog verftabletten voor eieren liggen, kan je ook leuk mee verven, oplossen in warm water, flinke scheut azijn (gewone goedkope witte) werkwijze staat wel ergens op m'n blog. Veel plezier en ik ben benieuwd wat je van je mooie wolletjes gaat maken.

Marloeskreatief zei

Super ja dat is een leuk werkje gr marloeskreatief

Esther zei

Echt prachtige kleuren en het lijkt me erg leik werk, lieve groetjes Esther

Moos zei

Culinaire foto's hihihi ... met prachtige wol al resultaat!!!!

Anoniem zei

wol verven is zooooo leuk, maar pas op ook verslavend!
Je wolletjes zien er prachtig uit.
Zelf verf ik veel wol met voedingskleurstoffen. Makkelijk en geen chemische spullen in je keuken.
Te koop bij Jamin. Helaas verkopen ze er geen "tijd" bij. dus dat blijft bikkelen met alles wat je/ik moet en andere dingen die je/ik ook zo heel graag wil.
groet Rian

zenuwpees zei

Heel mooi nu weet ik ook hoe wol verven ,bedankt om het met ons te delen groetjes Marie-Claire

bommelmien zei

Wat was dat een heerlijke les dag. Wol verven is zo leuk om te doen. Ik verf wel met natuurlijke verfmiddelen, maar als ik even snel wil gebruik ik voedingsmiddelen verf. Dat kan gewoon in de keuken.
In ieder geval heb je nu prachtige wolletjes en er komt wel een bestemming voor.
Wil je mij een e-mail sturen want door het geklooi met de computer ben ik m'n adressen kwijt en die van jou had ik nog niet opgeschreven....
Groeten van Willemien.

Moon zei

Mooie kleuren! ziet er leuk uit, zo'n pan wolsoep, ook best spannend om te doen, lijkt me!

ida zei

O, wat leuk weer! Ik heb vroeger
ook eens wol geverfd maar weet niet
meer hoe 't ging, de kleuren zijn
erg mooi geworden, ik ben benieuwd
wat daarvan gemaakt gaat worden!

Groetjes Ida

Anoniem zei

wowwww paula wat leuk dat je hier allemaal foto's van hebt gemaakt

het ziet er gaaf uit ♥

lieve groet jenneke

marion zei

inderdaad prachtige kleuren...... ik heb eens een startpakket gekocht bij de schapenkop in zeeland.........

Elizabeth zei

Dat zou ik ook graag nog eens willen doen; wolverven! Dat is toch wel het geweldige van het volgen van je cursus dat je overal voor geplaatst wordt en dat je het dan gewoon doet!
Hoeveel cursusdagen komen er nog?

groetjes, Elizabeth